Enligt en analys från Retail Institute Scandinavia har klimatet verkligen ökat svenskarnas medvetande – och särskilt bland de unga.

»De svenska konsumenterna har idag höga krav på företag om, att de aktivt ska visa, att de kämpar för en bättre värld.«

Medan det för 74 procent av svenskarna är viktigt att produkter och butiker har en hållbar och etiskt korrekt profil, tycker  så mycket som 83% av den så kallade ‘Generation Z’, som är den konsumentgrupp som föddes efter år 2001 att det är viktigt. Enligt Retail Institute Scandinavia tar de sig nu på allvar in i detaljhandeln. Generation Z är ett segment som är extremt upptaget med socialt ansvar, hållbarhet och att varor produceras under lämpliga förhållanden. Och det sätter intryck på deras konsumtionsmönster.

Klimatet kommer att vara än mer i fokus för konsumenterna i framtiden. Vi kan redan se att de förändrar vanor och konsumtion i förhållande till matavfall, transport och resor. Det är många saker som spelar in och klimatet finns på dagordningen. Så det är uppenbart att konsumenterna ändrar beteende då.

»Klimat och hållbarhet ligger klart i topp tre hos konsumenterna, om det inte är så att det ligger överst.«

Anmäl din verksamhet till Save The Future och visa dina kunder, partners och leverantörer att du arbetar utifrån ett miljömässigt tankesätt som bidrar till förbättring och skydd av världens klimat.

 

Även de minsta klimatförändringarna gör skillnad ➔ anmäl din verksamhet idag.